full screen background image
lasvegas_strip_920_625_80

ارتقاء خدمات‌رسانی شهر با استفاده از هوش مصنوعی

33 بار دیده شده

مقامات شهر لاس‌وگاس برای استفاده از هوش مصنوعی در راستای ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان شهر به توافق رسیدند.

بر اساس گزارشی که اخیراً در مجله Las Vegas Review چاپ شده است، دپارتمان فناوری اطلاعات شهر لاس‌وگاس نرم‌افزاری را برای آمازون اکو (گجت هوشمند خانگی مبتنی بر پلتفرم هوش مصنوعی الکسا) طراحی کرده است که با استفاده از این نرم‌افزار شهروندان می‌توانند از هر مکانی که هستند با شهر ارتباط برقرار کنند. در نمایشی که اخیراً در شورای شهر لاس‌وگاس برگزار شد، الکسا به سؤالات اعضای شورا در مورد یکی از مناطق شهری، نام شهردار و آرای انتخابی وی، و برخی اطلاعات اولیه دیگر در ارتباط با شهر پاسخ داد.

توسعه‌دهندگان این برنامه امیدوارند که هر یک از شهروندان حتی بتوانند پاسخ سؤالات شخصی خود مانند وضعیت مجوزهای درخواستی را از این ربات درافت کنند. ساکنان می‌توانند از طریق ساخت یک حساب کاربری در سایت اینترنتی شهر چگونگی کار و تعامل با این پلتفرم را شخصی‌سازی کنند. به‌طور مثال شهروندان می‌توانند انتخاب کنند که گجت هوش مصنوعی چه اطلاعاتی در مورد رویدادهای برگزارشده توسط شورای شهر و یا برنامه‌های تفریحی آینده در پارک‌های و فضاهای شهری و … را در اختیار آنان قرار دهد.  انتظار می‌رود این برنامه برای سال ۲۰۱۷ آماده و قابل‌استفاده باشد. این نرم‌افزار در دسترس همگان نخواهد بود و تنها کسانی می‌توانند از این نرم‌افزار استفاده کنند که گجت های آمازون اکو را با قیمتی حدود ۱۸۰ دلار خریداری کنند.

این پروژه قسمت کوچکی از برنامه بزرگ‌تری به نام EDDI است (یکپارچه‌سازی دپارتمان توسعه الکترونیک) که به دنبال تأمین دسترسی شهروندان به خدمات شهری به صورتی راحت‌تر و کاربرپسند تر با استفاده از فناوری است. تا این لحظه، شهر لاس‌وگاس یک وب‌سایت جدید و یک برنامه تلفن همراه را راه‌اندازی کرده است که امکان دسترسی به اطلاعاتی چون فرصت‌های شغلی، ارسال و پیگیری پست و پیدا کردن محل کامیون‌های اغذیه را فراهم ساخته است.

eliezer1

استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت درون سازمانی

این شهر همچنین به دنبال توسعه برنامه‌هایی برای استفاده داخلی سازمان‌ها و نهادهای مدیریت شهری است که یک مدیر به‌طور مثال می‌تواند از وضعیت هزینه و بودجه دپارتمان‌های مختلف تا وضعیت کار و مرخصی هریک از کارمندان خود و در هر زمان اطلاع پیدا کند.

استفاده از خدمات جدید درزمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک، مانند هوش مصنوعی و یا داده‌های بزرگ در بسیاری از شهرهای جهان کاربردهای متنوعی پیدا کرده است. ازجمله کاربردهای این فناوری‌های نوین می‌تواند به استفاده از آن‌ها در مدیریت و برنامه‌ریزی بهینه ترافیک شهری، پیش‌بینی آب و هوایی و رصد کیفی آب‌وهوای شهرها، مدیریت کنترل و نگهداری زیرساخت‌های شهری و خدمات‌رسانی به شهروندان و … اشاره کرد. استفاده از این فناوری‌های نوین می‌تواند در عین کاهش هزینه و زمان انجام وظایف مجموعه مدیریت شهری، ارتقاء کیفیت عملکرد و اثربخشی اقدامات را به همراه داشته باشد و در نتیجه موجب افزایش رضایت شهروندان شود.

شهر تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین کلان‌شهر ایران نیز می‌تواند استفاده از این امکانات را در دستور کار خود قرار دهد. با توجه به این‌که اطلاعات مربوط به بسیاری از خدمات شهری زیر نظر مجموعه شهرداری به‌صورت یکپارچه در اختیار این نهاد قرار دارد، الکترونیکی سازی این اطلاعات و استفاده از آن‌ها در یک بستر نرم‌افزاری مناسب می‌تواند تا حد زیادی به ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان کمک کند.

منبع




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *