full screen background image
Search

برنامه مشارکتی “ترافیک باز”، تحولی بنیادین در داده‌های ترافیکی

ترافیک در کلان‌شهر مترومانیل روزانه حدود ۶۰ میلیون دلار هزینه را به این شهر وارد می‌کند و گاهی اوقات بعید نیست که طی کردن یک مسیر ۸ کیلومتری در این شهر بیش از ۲ ساعت زمان شما را بگیرد. اما تا همین اواخر اطلاعات بسیار محدودی در ارتباط با ترافیک و ازدحام در شهر مانیل وجود داشت چرا که تجهیزات و منابع انسانی مورد نیاز برای جمع‌آوری داده‌های ترافیک فراتر از منابع و توان مالی موجود بود.  بسیاری از شهرها در کشورهای درحال‌توسعه نیز با همین معضل روبرو هستند.

روش‌های سنتی جمع‌آوری داده‌های ترافیکی یا مبتنی بر نیروی انسانی و کار میدانی بوده و یا با استفاده از شبکه‌های جمع‌آوری اطلاعات ترافیک با حس‌گرهای گران‌قیمت انجام ‌می‌شده است. این شیوه‌ها بسیارکند هستند و داده‌های به‌دست‌آمده بسیار کم-کیفیت هستند . علاوه بر این شیوه دوم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی برای راه‌اندازی و هزینه‌های سنگینی برای نگهداری است درحالی‌که بخش کوچکی از محدوده شهری را پوشش  می‌دهد. در عصر داده‌ها بزرگ و کلان داده‌ها استفاده از  روش‌های سنتی توجیه فنی و مالی کافی برای جمع‌آوری اطلاعات ترافیکی را ندارد.

در پاسخ به این نیاز  سه اشتراک خودرو Easy Taxi, Grab و  Le.Taxi که با یکدیگر ترکیب شده‌اند و بیش از ۳۰ کشور جهان را پوشش داده و میلیون‌ها مشتری دارند، با بانک جهانی و سایر همکاران در جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ترافیک با استفاده از GPS نصب شده بر خودروهای تحت مالکیت خود همکاری می‌کند.

این برنامه مشارکتی و گسترش همکاری‌ها بین سازمان‌های ذیل: اعضای مؤسس mapzen، موسسه منابع جهانی،  Miovision و NDrive؛ موجب توانمندسازی سازمان‌های حمل و نقل و ترافیک  با منابع محدود خواهد شد که عملکرد بهتر، و تصمیم‌گیری قوی‌تر مبتنی بر شواهدی که پیش‌ازاین در دسترس نبود را به همراه خواهد داشت. مسائلی که این داده‌ها کمک به بهبود آن‌ها خواهند کرد شامل سیگنال‌های برنامه زمان‌بندی ترافیک، تأمین حمل و نقل عمومی، نیازهای زیربنایی جاده‌ها، مدیریت تقاضای سفر و مدیریت ترافیک اضطراری و … خواهد بود. طبق گفته الیسا رایت ریاست بنیاد نقشه‌های خیابانی باز آمریکا، این برنامه مشارکتی به دنبال ارتقاء بهره‌وری و اثربخشی ترافیک در سطح جهانی از طریق ظرفیت‌سازی و داده‌های باز است.

ترافیک - برنامه مشارکتی - بانک جهانی - حمل و نقل - برنامه مشارکتی "ترافیک باز"، تحولی بنیادین در داده‌های ترافیکی - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

مراحل شکل‌گیری ایده برنامه مشارکتی ترافیک باز

ایده‌ی برنامه مشارکتی داده‌های باز ترافیکی از فیلیپین آغاز گردید. زمانی که دولت این کشور از بانک جهانی درخواست کرد برای شناسایی، پیاده‌سازی و تداوم راه‌حل‌های معضل ترافیک به این کشور کمک کند. برای تخصیص منابع محدود به راه‌حل‌هایی که بیشترین اثرگذاری را دارند، شهرهای فیلیپین نیاز به داده‌های بهتر، دقیق‌تر و زمان‌بندی‌شده در مورد جریان ترافیک و تصادفات خیابانی داشتند، همچنین به ابزاری کم‌هزینه برای تجزیه‌وتحلیل و درک بهتری از این داده‌ها نیاز بود.

در همکاری با شرکتی پیشرو در خدمات تاکسیرانی در جنوب شرقی آسیا به نام گِرَب (Grab)، بانک جهانی برنامه‌ای آزمایشی برای استفاده از GPS راننده‌های این شرکت به‌صورت ناشناخته راه‌اندازی کرد و داده‌های مربوط به رفت‌وآمد بیش از ۰۰۰/۵۰۰ راننده را جمع‌آوری کرد که با استفاده از این داده‌ها توانست الگوهای ساعت اوج ترافیک و راه‌بندان و زمان سفر و نقاط ترافیک را شناسایی و تجزیه‌وتحلیل کند که این کار به‌سادگی و با هزینه اندکی اجرایی شد و اطلاعات به‌دست‌آمده بسیار دقیق و با جزئیات بیشتری بود. با استفاده از این پلتفرم و اطلاعات به‌دست‌آمده دولت فیلیپین برای اولین بار توانست به سؤالات اساسی در مورد ترافیک و ایمنی جاده‌ها پاسخ دهد.

ترافیک - برنامه مشارکتی - بانک جهانی - حمل و نقل - برنامه مشارکتی "ترافیک باز"، تحولی بنیادین در داده‌های ترافیکی - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

پلتفرم داده‌های باز ترافیکی در عین ارتقاء کیفیت داده‌های ترافیکی هزینه‌های جمع‌آوری این داده‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش داد. این اولین نمونه اجرایی از برنامه‌های داده باز ترافیکی است. به گفته بانک جهانی دولت‌ها در کشورهای مختلف می‌توانند  از این سیستم الگوی برنامه‌ریزی برای توسعه سیستم‌های هوشمند برنامه‌ریزی  حمل و نقل استفاده کردن و تا حد بسیاری معضلات ترافیکی خود را برطرف سازند.

راه‌اندازی برنامه مشارکتی “ترافیک باز” بانک جهانی

به دنبال موفقیت‌های به‌دست‌آمده در برنامه آزمایشی اجراشده در فیلیپین، بانک جهانی با همکاری تعدادی از شرکت‌های جهانی اشتراک خودرو، شرکت‌های نقشه‌کشی و خدمات جهت‌یابی و نقشه الکترونیک، برنامه‌ی مشارکتی “ترافیک باز” را راه‌اندازی کرده است تا ساختار جهانی جمع‌آوری داده‌های ترافیکی را توسعه و بهبود بخشد. کوین وب مشاور بانک جهانی در برنامه مشارکتی ترافیک باز می‌گوید: “زیبایی این برنامه این است که ما می‌توانیم داده‌های ناشناس بسیاری را از منابع مختلف _خودروهای شخصی، دوچرخه‌سواران، عابرین پیاده، شرکت‌های تاکسیرانی و اشتراک خودرو، حمل و نقل کالا، سرویس‌های حمل و نقل عمومی و سایر شیوه‌ها- جمع‌آوری کنیم تا تصویری جامع از شبکه‌های حمل و نقل شهری و کشوری ایجاد کنیم”.

انجمن ملی مقامات ترافیک شهری آمریکا (NACTO) و موسسه منابع جهانی نیز با برنامه مشارکتی ترافیک باز برای ایجاد مشارکت دولتی و کمک به سازمان‌های حمل و نقل با استفاده از این داده‌های جدید برای بهبود مدیریت و برنامه‌ریزی حمل و نقل همکاری می‌کنند. با استفاده از این اطلاعات به‌دست‌آمده در سطح جهانی و ملی و با همکاری با بخش خصوصی این سازمان‌های می‌توانند آینده حمل و نقل خود را به‌صورت اثربخش شکل دهند و از دسترسی عادلانه و ایمن برای تمامی افراد اطمینان حاصل کنند.

ترافیک - برنامه مشارکتی - بانک جهانی - حمل و نقل - برنامه مشارکتی "ترافیک باز"، تحولی بنیادین در داده‌های ترافیکی - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

هالی کرامبک اقتصاددان ارشد حمل و نقل بانک جهانی در مورد این برنامه می‌گوید: “ما می‌خواهیم اثبات کنیم که داده‌های جمع‌آوری شده به کمک شرکت‌های خصوصی نه‌تنها موجب بهبود وضعیت جامعه خواهد شد بلکه وضعیت خود شرکت‌ها را نیز بهبود می‌بخشد”.

یکی از معضلاتی که امروزه گریبان گیر شهر تهران شده و هزینه‌های بسیاری را به شهروندان و مجموعه مدیریت شهری تحمیل می‌کند ترافیک سنگین محورهای شهری خصوصاً در فصل‌های پائیز و زمستان است. شهرداری تهران نیز می‌تواند با پیوستن به این برنامه و یا با استفاده از تجربیات بانک جهانی و در همکاری با این سازمان، از امکانات در دسترس خود استفاده نموده و داده‌های ترافیکی خود را ارتقاء بخشد و از این طریق برنامه‌ریزی و مدیریت ترافیک شهر تهران را بهینه سازد. با توجه به این‌که سازمان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی شهری و باجه‌های اشتراک دوچرخه در سطح شهر، آژانس‌ها و دفاتر تاکسیرانی محلی و برنامه‌های جدیدی چون اسنپ و شرکت‌های حمل و نقل کالا و باربری هرکدام به نحوی زیر نظر شهرداری تهران فعالیت دارند، شاید بتوانیم از این فرصت استفاده بهینه برده و کیفیت داده‌های ترافیکی را ارتقاء بدهیم.

منبع




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *