full screen background image
مرکز شهری - سانفرانسیسکو - کاربری مختلط - پیاده ‌مدار - تجلی اندیشه‌های نوین در طراحی مجدد مرکز شهری سانفرانسیسکو - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

تجلی اندیشه‌های نوین در طراحی مجدد مرکز شهری سانفرانسیسکو

242 بار دیده شده

مرکز شهر سانفرانسیسکو در طرح اخیر تهیه شده توسط شرکت فاستر و همکاران به یک مرکز شهری حمل‌ونقل-محور، سبز، پیاده ‌مدار و سرزنده تبدیل خواهد شد.

مرکز شهری - سانفرانسیسکو - کاربری مختلط - پیاده ‌مدار - تجلی اندیشه‌های نوین در طراحی مجدد مرکز شهری سانفرانسیسکو - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

بسیاری از شهرهای بزرگ جهان در فرایند توسعه خود بسیاری از ابعد اجتماعی و زیست محیطی را نادیده گرفته‌اند و گرایش‌های اقتصادی و فنی صرف نقش بسزایی در توسعه این شهرهای داشته است. این نوع توسعه مسائل و مشکلات بسیاریرا با خود به همراه داشته است. مرکز شهری سانفرانسیسکو نیز یکی از مراکز شهری جهان است که با مشکلات بسیاری از قبیل ترافیک، آلودگی هوا، کمب.د فضای سبز، کمبود فضای پیاده مدار مناسب، دسترسی نامناسب به حمل و نقل عمومی و … را داشته است. در طرح اخیری که برای بهسازی مرکز شهر سانفرانسیسکو توسط شکرت فاستر و همکاران با همکاری هلر مانوس تهیهی شده است این مرکز شهری به یک مرکز شهری پیاده ‌مدار، حمل‌و‌نقل-محور، سبز و سرزنده تبدیل خواهد شد که ارتباط متقابل بین فضاها و خرده‌فضاهای این مرکز شهری برای زندگی، کار،تفریح و بازی تقویت خواهد شد.
مراکز شهری نقش بسزایی در سرزندگی اقتصادی و اجتماعی و حیات شهرها داشته و به همین دلیل در کانون توجه برنامه‌ریزان و طراحان شهری قرار دارند. پروژه مذکور یک پروژه شهری مشوق کاربری مختلط در مرکز شهر است که در نزدیکی خیابان تجاری اصلی سانفرانسیسکو و منطقه اقتصادی ترنس‌بی قرار گرفته است. از جمله ویژگی‌های برجسته این پروژه می‌توان به طراحی دوستدار محیط زیست که شامل “استفاده مجدد تطبیق پذیر” و “پیشرو در انرژی و طراحی محیطی (LEED)” زیرساخت‌ها و نظام‌های شهری اشاره کرد.

مرکز شهری - سانفرانسیسکو - کاربری مختلط - پیاده ‌مدار - تجلی اندیشه‌های نوین در طراحی مجدد مرکز شهری سانفرانسیسکو - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

کاربری مختلط محور اصلی نوسازی ابنیه مرکز شهر

علیرغم طراحی مدرن در پروژه مرکز شهری مجاور اقیانوس، این طرح به صورت ماهرانه‌ای با بافت پیرامون خود ارتباط بر قرار کرده است. این ارتباط از طریق اضافه کردن ۲۶۰۰۰ فوت مربع فضای عمومی جدید به منطقه برای تبدیل ساختمان‌ها به فضای استراحتی عمومی برقرار گردیده است. این پروژه همچنین شامل دو برج با کاربری مختلط می‌شود: یک برج ۶۲۵ فوتی ۵۴ طبقه هتل-مسکونی و یک برج ۹۱۰ فوتی ۶۱ طبقه مسکونی-اداری که در خیابان یکم قرار گرفته‌اند. در قالب این پروژه این مرکز همجوار با اقیانوس ۲٫۴ میلیون فوت مربع فضای جدید هتل، اداری، مسکونی و تجاری به محدوده اضافه شده است. دو ساختمان قدیمی در خیبان یکم نیز بازسازی و احیا خواهند شد.
نماسازی برج خیابان یکم با استفاده از بلورهای کریستال به عنوان یک برج دیدبانی دریایی در این منطقه عمل خواهد کرد و همچنین زیبایی بصری بسیاری را خیابان خواهد بخشید. این سازه ۳۰ درصد از ساختمان قدیمی سبکتر خواهد بود . دارای یکی هسته مرکزی به اندازه قبل برای ثبات در برابر زلزله و لرزه خواهد بود. سیستم‌های نوآورانه الکتریکی، مکانیکی و لوله کشی این ساختمان و سیستم جابجایی عمودی خلاقانه آن گواهی طلایی “پیشرو در طراحی محیطی و انرژی (LEED)” را در یافت کرده‌اند. ساختمان با کاربری مختلط دوم کهشامل یک شعبه هتل والدفوردآستوریا می‌شود و نشان طلایی “پیشرو در طراحی محیطی و انرژی” را دریافت کرده است در خیابان mission قرار دارد و با نمای سنگی پوشیده خواهد شد که در دل آن پنجره‌های منحصر به فرد شیشه‌ای وجود دارد.

مرکز شهری - سانفرانسیسکو - کاربری مختلط - پیاده ‌مدار - تجلی اندیشه‌های نوین در طراحی مجدد مرکز شهری سانفرانسیسکو - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

مرکز شهری پیاده مدار سانفرانسیسکو، تحولی در مدل‌های توسعه شهری

لرد فاستر در سخنان خود در مورد پروژه می‌گوید: ” من همیشه به طور خاصی شیفته سانفرانسیسکو بودم- شهری با روحیه‌ای جوانانه که همیشه به آن اجازه داده تا در عین حال که خود را بازسازی می کند، یک احساس منحصر به فرد از شهر نشینی را القاء کند. طرح مرکز شهر سانفرانسیسکو که جوهره‌ی شهر را درون خود دارد نمونه‌ای بارز از یک طرح پیشرو است که فضای کارو زندگی را با فضاهای عمومی متنوع در مرکز شهر ترکیب می‌سازد. این پروژه در حال حاضر با ویژگی‌های پیشگامانه خود به عنوان یک مدل تکامل یافته و پایدار افزایش تراکم شهری و توسعه کاربری مختلط، نقطه عطفی در شهر سانفرانسیسکو تلقی می‌شود.” پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال ۲۰۲۱ به بهره‌برداری برسد.

منبع




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *