full screen background image
پیاده مدار - پیاده مدار سازی خیابان اصلی شهر مادرید - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

پیاده مدار سازی خیابان اصلی شهر مادرید

33 بار دیده شده

“اگر ۵ سال دیگر به خیابان گرانویا بیایید هیچ خودرویی در آن نخواهید دید”. این وعده‌ای بود که شهردار شهر مادرید در سخنرانی اخیر در مباحثه‌ای طولانی بر سر آینده این خیابان به شهروندان شهر داد. همچنین شبکه‌های خبری مادرید تائید کرده‌اند که در این برنامه که تا پایان ماه می ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد، تنها افراد پیاده، دوچرخه، اتوبوس و تاکسی می‌توانند در این خیابان تردد کنند. این طرح با این که بلند‌پروازانه و دلهره آور است اما  بسیار برانگیزاننده و تاثیر گذار خواهد بود و می‌توان گفت راه‌حلی برای تغییر تصویر شلوغ و نامنظم این شهر اروپایی است. این خیابان شلوغ و پر سر و صدا که دارای ۶ لاین است در سال ۱۹۱۰ از بافت مرکزی شهر مادرید عبور کرده است.

این خیابان از نظر ماهیتی بیشتر به برادوی آمریکا نزدیک‌تر است و شباهتی به خیابان‌های مانند شانزه لیرزه با ساختمان‌های مجلل و ابنیه تاریخی در کنار آن نیست. این خیابان هم‌اکنون به عنوان قلب ترافیکی مرکز شهر عمل می‌کند و این منطقه را به دونیم تقسیم کرده استو ترافیک مرکز شهر از طریق این خیابان به نقاط دیگر منتقل می‌شود و این امر نشان دهنده جایگاه بسیار مهم و ویژه این خیابان در شهر است و از طرفی ایده ی پیاده مدار سازی این خیابان را زیر سوال می‌برد.

پیاده مدار - پیاده مدار سازی خیابان اصلی شهر مادرید - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

بهبود شرایط کسب و کار در خیابان پیاده مدار

خوشبختانه شهردار شهر استدلا‌ل‌های قوی در مورد موفقیت آمیز بودن این ظرح دارد. در سال اخیر نیز با برنامه‌ریزی مقطعی توانسته بودند برای ۹ روز در تعطیلات ملی این خیابان را به روی خودرو ببندند و پیاده مدار سازند. یکی از انتقادهای کلاسیک که در ارتباط با پیاده مدارسازی خیابان‌ها در نقاط اصلی خرید و تفریحی شهر مطرح است، عدم امکان دستری با خودرو به این نواحی و در نتیجه کاهش خریداران در سال‌های اولیه این طرح‌ها است. پیاده مدار سازی یک خیابان و محور شهری موجب ترک آن خیابان در سال‌های اولیه طرح خواهد شد و نیازمند تامین امکانات مناسب حضور افراد پیاده در فضا و انجام فعالیت‌ها تبلیغی و ترویجی و جذابیت‌بخشی به این فضاهاست.

ولی در مقابل این اعتراض کلاسیک کرمونا شهردار شهر مادرید می‌گوید طی مصاحبه‌هایی که با صاحبان کسب و کارهای عمده در این خیابان داشته‌ایم، در ۹ روز تعطیلاتی که خیابان به روی خودروها بسته شده بود، سود این کسب و کارها تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این اسپانیا به عنوان یک مدل موفق در خیابان‌های بدون خودرو مطرح است، به طور مثال شهر بیلبائو نیز یکی از خیابان‌های اصلی شهر خود مانند گرانویا را پیش از این پیاده مدار کرده است و عرض پیاده‌روها تمام خیابان را گرفته اند و تنها دو لاین باری کبرای عبود تاکسی و اتوبوس در این خیابان باقی منده است.(تصویر متحرک نمای این خیابان را می‌توانید اینجا ببینید).

برنامه پیاده مدار سازی خیابان‌ مرکزی شهر مادرید احتمالا تنها به این خیابان محدود نمی‌شود و به احتمال زید با ایجاد یک رینگ ترافیکی پیرامون ناحیه مرکزی شهر تمامی این محدوده برای ورود خودروهای شخصی ممنوع خواهد شد و کل منطقه به ناحیه‌ای پیاده‌مدار با ترافیک آرام و سبک تبدیل خواهد شد که تنها ساکنین این منطقه حق پارک خودرو در آن را دارند.

پیاده مدار - پیاده مدار سازی خیابان اصلی شهر مادرید - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

چنین طرح‌هایی ممکن است بسیار رادیکال و گاهی حتی آرمانی به نظر برسد اما کیفیت نامطلوب هوا در مرکز شهرهایی چون مادرید و کاهش امید به زندگی برای افرادی که در این نواحی زندگی می‌کنند ضرورت این طرح‌ها را نشان می‌دهد. در حال حاضر شهر مادرید مجبور به اعمال محدودیت‌های موقتی برای رانندگی در روزهایی با شاخص آلودگی بالا و یا برخی از محدودیت‌های دیگر چون محدودیت روزهای حضور در شهر، محدودیت پارک در نواحی مرکزی شهر و … است. این اقدامات شاید بتواند به صورت موقتی وضعیت آلودگی شهر را تا حدودی بهبود بخشد اما به تنهایی راه حل رفع این معضل نیست.

تغییر خیابان Granvia از بزرگراهی با هوای آلوده و ترافیک سنگین به یک مسیر سبز، بدون ترافیک و با آلودگی پایین گامی در راستای بهبود اوضاع این شهر خواهد بود. این شهر باید با اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات مشابه در مسیر صحیح تغییر اوضاع کنونی خود قرار گیرد.

سلامت عمومی شهروندان و کیفیت زیست محیطی شهر ارتباطی تنگاتنگ با برنامه‌ریزی شهرهای دارد. این موضوع همواره یکی از مهم‌ترین موضوعات برنامه‌ریزی و مدیریت شهری بوده که در کانون توجهات قرار داشته است. امروزه بخش اعظم آلودگی هوای کلان‌شهرهای متاثر از انتشار آلاینده‌ها در بخش حمل و نقل شهری است که این آلودگی خصوصا در نواحی مرکزی شهرهای با ترافیک سنگین و تردد بالاتر بیشتر است و این امر لزوم توجه به گونه‌های حمل و نقل پایدار چون اتوبوس، مترو، قطار سبک شهری، تاکسی، دوچرخه و پیاده مداری را نشان می‌دهد. پدیده خودروگرایی یا وابستگی شهروندان به خودرو شخصی پدیده‌ای است که در بسیاری از کلان‌شهرها در کشورهای در حال توسعه نمود یافته است. این امر در کنار نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل عمومی در این شهرها دست به دست هم داده و زمینه‌ساز معضلاتی چون آلودگی هوا، اتلاف منابع زیست محیطی، شکل گیری جزایر حرارتی در شهرها و به خطر افتادن سلامت شهروندان شده است.

شهر تهران نیز همانند بسیاری از شهرهای جهان با مشکل آلودگی هوا در فصول سرد روبروست. استفاده از الگوی حمل و نقل پایدار در توسعه مراکز شهری می‌تواند یکی از راه‌حل‌های پیش روی شهر تهران برای مقابله با این معضل در سال‌های آینده باشد. این الگو در سال‌های اولیه پیاده سازی ممکن است با هزینه‌هایی همراه باشد ولیکن در طولانی مدت موفقیت آمیز خواهد بود و موجب کاهش هزینه‌های تحمیلی بر مدیریت شهری و شهروندان متاثر از وضعیت نامناسب آلودگی هوا خواهد شد. بنابراین توجه به عوامل موثر بر آلودگی هوا در کلان‌شهرها از موضوعات حائز اهمیت است و در این زمینه تحلیل و بررسی ویژگی‌های انسان‌ساخت شهر همچون محیط مصنوع، شیوه‌های تامین و مصرف انرژی و شیوه‌های حمل و نقل و اتخاذ رویکردهای پایدار در توسعه‌های آتی از راهبردهای بلند مدت و تاثر گذار محسوب می‌شود.

منبع




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *