full screen background image

کاربرد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در برنامه‌ریزی حمل و نقل

برای پروژه¬ی 10کیلومتری ریلی که تا سال 2019 افتتاح نخواهد شد، مقامات دولتی و محلی شهر موس نروژ، توانستند نمایشی غیر معمول که پیش از این تنها طراحان و برنامه‌ریزان قادر به دیدن آن در این مرحله بودند را ارائه کنند. هنس پیتر شان گفت:” ما یک سالن نمایش عمومی در شهر برای نمایش روند پروژه تدارک دیده و بازخورد بسیار خوبی دریافت کردیم.”
هماهنگی مدیریت تسهیلات به عهده¬ی شرکت قدیمی و دولتی Bane NOR، مسئول مدیریت، توسعه و نگهداری زیرساخت¬های راه¬اهن ملی نروژ است. مسئولین پروژه با استقبال از این ایده گفتند آن‌ها مقیاس‌هایی را روی نمایشگرهای بزرگ دیده‌اند، که تا کنون شخصا ندیده بودند.
برخلاف سیستم‌های سه‌بعدی فردی که هر شخص از یک هدست استفاده می‌کند، این سالن نمایش سه بعدی همه بازدیدکنندگان را با یک سواری شبیه‌سازی شده به دنیای طراحی همه‌جانبه برد. یک برنامه¬ی شبیه¬سازی اطلاعات ساختمانی نیز ضمیمه شده که امکان نظردهی و صحبت کردن با طراحی را به‌روز بلادرنگ فراهم می‌کند.


یارل راسموسِن، مدیر پروژه¬ی بین نور گفت:” یک روز در ماه قطعا یکی از افراد ما برای پاسخگوویی به سوالات مردم در سالن حضور خواهد داشت. سال 2019 که ساخت پروژه آغاز می‌شود شهروندان اشتیاق بیشتری دارند تا بدانند در سال 2024 و پس از پایان مراحل اجرایی این پروژه به چه صورت خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود این پروژه راحت‌تر از طرف شهروندان پذیرفته شود.” برنامه¬ی VR محصول مشترک همکاری مهندسان ساکن اسکاندیناوی(Sweco در استکهلم و Rambøll در کپنهانگ ) است. در برنامه ریزی چروژه که بیش از یک سال به طول انجامید، این پروژه پیچیده شامل ساخت 10 کیلومتر مسیر جدید، دو تونل و یک ایستگاه جدید حمل و نقل خواهد بود. این پروژه دو تیم موفق که هم¬اکنون در حال ساختن یک مسیر 75 کیلومتری دو¬بانده¬ اینترسیتی بین سرلی و لیل هامر در شمال اسلو هستند را تلفیق می¬کند.
پاییز سال 2016 یک پروژه¬ی ابتکاری که با استفاده از BIM و شبیه¬سازی سه¬بعدی انجام شده بود، تیم Rambøll-Sweco را به جایگاه نخست در جایزه¬ی AEC Exellence رساند. با توجه به متن تقدیرنامه¬ی این جایزه:” تیم طراحی با استفاده از شبیه¬سازی سه¬بعدی و کمک BIM، پیچیدگی¬های محیط را قابل تجسم و حرکت در آن کرده است. در مجموع 120 شرکت طراحی از ابزارBIM به عنوان پلت¬فرم مرکزی برای طراحی، پیشنهاد، تحلیل، سهم¬بندی، ساخت و نظردهی بر کل پروژه استفاده کرده¬اند. جدیدا تیمی در یک پروژه در اسلو از همه¬ی ابزارهای نام¬برده استفاده کردند. از ژانویه¬ی 2017 برنامه¬ی جامع VR از Autodesk InfraWorks برای ایجاد همبستگی و همکاری بیشتر بین مردم و مسئولین استفاده می¬شود.”


اسکار کارلسون، مدیر BIM نوشت:” ایده¬ی تجربه¬ی ابزار تئاترمانند توسط ساموئل اندرسون یکی از مسئولین BIM مطرح شد. وی اطلاعاتی در مورد آزمایشگاه VR در دانشگاه علوم انسانی نروژ(NMBU) مکانی با صفحات نمایش بزرگ، (واقع در حدود 30 کیلومتری جنوب اسلو) دیده بود، بنابراین اولین پیشنهاد تجربه یک صفحه نمایش 180 درجه ای برای دادن اطلاعات بیشتر به تیم پروژه برای نشان دادن چگونگی توسعه¬ی مکان و شکل پایانی پروژه بود.”
کارلسون افزود:” Bane NOR الزامات لازم برای اطمینان حاصل کردن از سیستم علامت¬دهی در طول مسیر تا ارسال رمز به لوکوموتیوران و مسیر را تضمین می¬کند. ازمایشگاه¬های VR که اعضای تیم به ان ازمایشگاه B می¬گویند اگاهی از این ملزمات را تقویت می¬کند. شان گفت:” زمانی که فهمیدیم از این فناوری می‌توانیم برای مکان یابی بهتر عوامل استفاده کنیم، از آن برای همه هشداردهنده‌ها در طول مسیر استفاده کردیم.”
کریستینا هِگ، مدیر پروژه¬ی Rambøll با توجه به کاربردهای گسترده از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده(AR) در پروژه‌های زیرساختی گفت:” این نخستین بار است که من از محل انجام پروژه اگاه هستم. در حال حاضر تیم درگیر برنامه¬ریزی برای جزئیات فنی، آماده کردن اسناد مناقصه برای ساختارهای مهم کارهای مقدماتی و پیشرفته¬ی مهندسی ریل هستند. کارهای مقدماتی پروژه در شرف اغاز است.”


تا کنون تیم سازنده، رئیس و سایر نگهدارنده¬های پروژه از تجربیات بزرگ دانشگاهی برای تقویت همکاریشان استفاده کردند، مردم نیز به نوبه¬ی خود برای استفاده از اتاق نمایش و سیر کردن با هدفون¬های واقعیت مجازی مشتاق بودند، و واکنش هر دو گروه قابل تحسین بود.
راسموسن گفت:” در طراحی سنتی ما از دو بعد استفاده می¬کنیم، بعدها از خودمان پرسیدیم که چطور می‌توانیم بیشتر از فناوری استفاده کنیم؟ امروزه ساختمان¬های طراحی شده امروزی مسیر طولانی را سپری کرده‌اند تا به اینجا رسیده‌اند. بسیاری از این ساختمان‌ها شاید حتی روی کاغذ هیچ گونه طراحی و محاسباتی نداشته‌اند. اما در مورد زیرساخت‌ها این‌گونه نیست و ما تا جایی که هیچ‌گونه نیازی به طراحی روی کاغذ نداشته‌ باشیم، همچنان فاصله بسیاری داریم.”
با این حال اسجوئن و راسموسن هر دو معتقدند که سنجیدن سرعت تغییرات فناوری در اینده سخت است، هر دوی انها کار در صنعت ریلی را در سال 2003 اغاز کردند و وقتی از انها پرسیدیم که ایا 14سال پیش تصور فناوری¬هایی که امروزه در پروژه¬ها به کار می¬برید را داشتید، با خنده پاسخ می¬دهند: هرگز.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *