full screen background image
Search
سفر اشتراکی

کاهش ترافیک تهران با راهکار سفر اشتراکی

در شهرهای پرتراکم دارای معضل ترافیک شهری، استفاده از تمامی زیرساخت­های موجود حمل و نقل به منظورکاستن از ترافیک حائز اهمیت می­باشد. خودروهای شخصی متداول‌ترین وسیله نقلیه برای سفرهای درون‌شهری هستند و سهم عمده‌ای از ترافیک شهرها را شامل می‌شوند. لذا استفاده از این ظرفیت، به منظور جابجایی مسافر و افزایش تعداد سرنشینان خودروها و درنتیجه افزایش ظرفیت حمل و نقل شهری در ساعات اوج ترافیک، موجب کاهش تعداد خودروهای شخصی و نتیجتاً موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد گردید.

همتارو - سفر اشتراکی در ایران

کاستن از هدر رفت  منابع کلانشهر تهران با استفاده از الگوی بومی سفر اشتراکی

سالانه حدود۸۰۲۲ میلیارد تومان از منابع کلانشهر تهران از بین می رود که شامل ۳.۹۸ هزار میلیارد تومان در اثر اتلاف سوخت، ۳.۲۴ هزار میلیارد تومان در اثر اتلاف وقت و حدود ۷۹۳.۷ میلیارد تومان در اثر آلودگی می­باشد. بطور متوسط در تهران حدود ۱۰.۸ میلیون لیتر با ارزش تقریبی ۶.۵ میلیون دلار در روز بنزین مصرف می‌گردد. در شهر تهران متوسط زمان تأخیر سفرهای درون شهری، ۵۰.۷ درصد است. متوسط زمان سفرهای درون شهری، ۲۵ دقیقه بوده و به طور متوسط تأخیر در هر سفر، ۱۲.۷ دقیقه می­‌باشد. می‌توان این ۱۲.۷ دقیقه تأخیر را نماینده‌ای از اتلاف وقت و انرژی، ایجاد آلودگی، ازدحام شهری و ترافیک تلقی نمود. با احتساب ۱۸ میلیون سفر روزانه درون شهری در تهران، می‌توان گفت که تقریباً ۳.۸ میلیون ساعت تاخیر درون شهری در هر روز در بخش خودروهای شخصی، اتوبوس و مینی‌بوس و تاکسی اتفاق می‌افتد که این هدر رفت منجر به اتلاف سوخت، وقت و هزینه‌های ناشی از آلودگی می‌گردد[۱]. در صورتیکه با اجرای الگوی استفاده از خودروی اشتراکی، منطبق با فرهنگ و شرایط کلانشهر تهران، بتوان تنها ۵ درصد از میزان تأخیر درون شهری را کاهش داد می‌توان سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان راندمان اقتصادی کلانشهر تهران را افزایش داد.

 

 راهکار اشتراک خودرو بمنظور مدیریت خودروهای تک سرنشین

بیش از ۸۵ درصد آلودگی هوا در تهران از وسایل نقلیه منتشر می­شود، لذا خودروها بیشترین نقش را در آلودگی هوای تهران دارند. به­‌طورکلی در یک ساعت اوج ترافیک صبحگاهی، خودروهای سواری شخصی ۳۶/۴۸درصد، تاکسی­ها­ و مسافرکشها ۸۷/۱۸درصد، موتورسیکلت۰۲/۱۶درصد، انواع وانت ۳۵/۱۰درصد، مینی­‌بوس­‌ها ۵۰/۱درصد، اتوبوس شرکت واحد۴۹/۲، کامیون ۲۸/۱درصد و اتوبوس سرویس ۱۳/۱درصد در انتشار آلاینده­ها سهم دارند[۲].

بر اساس آمار، در کلانشهر تهران با مدیریتی هدفمند بر روی خودروهای شخصی، که عمدتا نیز تک سرنشین هستند، می توان هر سه پارامتر اتلاف سوخت، اتلاف وقت و آلودگی هوا را کاهش داد. از سوی دیگر استفاده کنندگان از خودروهای شخصی، عدم همخوانی زیرساخت حمل و نقل عمومی موجود با مسیر مدنظر خود و همچنین بالا بودن هزینه درخواست اختصاصی تاکسی برای رسیدن به مقصد را مهم­ترین عوامل استفاده از خودروی شخصی خود معرفی می­نمایند. این درحالیست که کمبود فضای پارک خودرو و خستگیهای ناشی از رانندگی بعنوان عوامل آزار دهنده در استفاده از خودروی شخصی مطرح گردیده است.

بسیاری از کلانشهرهای جهان راهکار اشتراک خودرو را بعنوان راهکاری برای مدیریت خودروهای تک سرنشین مورد استفاده قرار می­­دهند. در شهرهای سن دیگو و هارتفورد تلاشی منسجم در این زمینه صورت پذیرفته است که به مردم اجازه می دهد از خودروی شخصی شان برای دیگر مسافران  به عنوان تاکسی به جای استفاده فردی بهره برند[۳].

بنابراین با توجه به مسائل ترافیکی در شهر تهران استفاده از ایده‌ی اشتراک خودرو در مقیاس حمل‌ونقل شخصی می‌تواند یکی از راه‌حل‌های پیش روی شهر باشد. البته استفاده از این رویکرد نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید با توجه به ساختار اقتصادی و قانونی کشور بومی‌سازی گردد[۴].

 

همتارو، الگوی بومی اشتراک خودرو درکلانشهر تهران

در یک کار نوپایه در حوزه حمل و نقل شهری با همکاری متخصصین نرم افزار مسلط به مفاهیم اشیاء متحرک، پس از حدود دو سال مطالعات آماری و تحلیلی، الگویی بومی و اجرایی از سفر اشتراکی جهت استفاده در کلانشهر تهران ارائه گردیده ­است. حاصل فعالیت مذکور تولید مجموعه نرم افزاری با نام تجاری “همتارو” می‌باشد که شباهت زیادی به یک تاکسی آنلاین دارد. در نرم­ افزار مسافر همتارو پس از انتخاب مبدأ و مقصد از سوی مسافر، تمایل به استفاده از خودروی اختصاصی یا اشتراکی بایستی از سوی مسافر مشخص ­گردد. در صورتیکه مسافر قصد استفاده از سرویس اشتراکی داشته باشد، هزینه سفر وی کاهش یافته و خودروی اشتراکی برای متقاضی ارسال می­گردد. هر سرویس اشتراکی، سه مسافر را بطور همزمان در مسیرهای مشابه به مقصد می رسانند. در همسفر نمودن متقاضیان تناسب مسیر سفر هر مسافر و تطابق زمان درخواست سفر بصورت هوشمندانه از سوی نرم افزار محاسبه گردیده و اشتراک سفر اجرایی می‌­گردد[۵].

همتارو- خودرو اشتراکی در ایران

خودروی اشتراکی همتارو،  پیمودن مسیر دلخواه با هزینه ای کم

در سیستم ارائه گردیده دو عامل مهم مطرح گردیده از سوی استفاده کنندگان خودروی شخصی مرتفع گردیده است. بدین صورت که اشخاص سفری از مبدأ مدنظر به مقصد مورد نظر خود را با هزینه سفری کمتر از حالت استفاده از تاکسی اختصاصی طی می­نمایند.

از سوی دیگر، دقت در امر گزینش رانندگان و خودروها، می­تواند پاسخگوی دغدغه­ های فرهنگی نسبت به اجرای طرح های اشتراک خودرو باشد. این در حالیست که در الگوهای سفر اشتراکی در سایر کشورها، مجری تنها بعنوان یک واسطه جهت معرفی مسافرین به مالکین خودروها عمل می­نماید که در برخی موارد موجب رخداد مسائلی گردیده است. با استفاده از همتارو، از مبدأ تا مقصد دلخواهمان یک تاکسی خطی با هزینه­ای اشتراکی در اختیار خواهیم داشت.

 

منابع:

[۱] – سالانه ۸ هزار میلیارد تومان منابع تهران در ترافیک هدر می رود – mehrnews.com/news/3903640/

[۲]- تعیین سهم انواع وسایل نقلیه در انتشار آلاینده‌های شاخص هوای شهر تهران با استفاده از اطلاعات ترافیکی سال ۱۳۹۲ جنیدی جعفری و همکاران – مجله تحقیقات سلامت کاسپین –  دوره دو، شماره دو – آذر ۱۳۹۵

[۳]- راهکارهای مشترک کاهش زمان ترافیک در شهرهای موفق – سامانه آینده پژوهی و پویش محیطی شهر تهران

[۴] – ۳۰۰۰ خودرو اشتراکی جایگزین تاکسی ‌های نیویورک می‌شوند – سامانه آینده پژوهی و پویش محیطی شهر تهران

[۵] – همتارو – www.hamtaro.ir




2 نظر درباره “کاهش ترافیک تهران با راهکار سفر اشتراکی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *