full screen background image
اشتراک خودرو - خودرو اشتراکی - 3000 خودرو اشتراکی جایگزین تاکسی ‌های نیویورک می‌شوند - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

۳۰۰۰ خودرو اشتراکی جایگزین تاکسی ‌های نیویورک می‌شوند

227 بار دیده شده

بر اساس مطالعه‌ای در دانشگاه MIT، امروزه بیش از ۱۳۰۰۰ تاکسی در خیابان‌های نیویورک خدمات‌رسانی می‌کنند که در میان آن‌ها خودروهایی با بیش‌ترین آلودگی و مصرف سوخت بالا می‌توانند با خودرو اشتراکی جایگزین شوند. بر اساس یک الگوریتم خلاقانه، محققان دریافتند که با استفاده از ۳۰۰۰ خودرو اشتراکی با ۴ سرنشین می‌توان نزدیک به ۹۸ درصد تقاضای تاکسی در شهر را تأمین کرد که زمان انتظار برای رسیدن خودرو مورد نظر برای هر مسافر نزدیک به ۲٫۷ دقیقه خواهد بود. خودرو کمتر در خیابان‌های شهری به معنی ترافیک کمتر، آلودگی کمتر و ایمنی بالاتر است و به گفته محققین دانشگاه MIT رانندگان نیز می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند.

اشتراک خودرو - خودرو اشتراکی - 3000 خودرو اشتراکی جایگزین تاکسی ‌های نیویورک می‌شوند - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

کاهش خودرو و بهبود جابجایی‌ها در شهر با خودرو اشتراکی

این تحقیقات که به رهبری دانیلا راس، بخش علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه MIT انجام شده است، الگوریتمی را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۳ میلیون سفر درون‌شهری تاکسی‌های نیویورک ترسیم کرده است. این الگوریتم نشان می‌دهد گزینه‌های اشتراک خودرو در کمپانی‌هایی چون Lyft یا Uber می‌تواند هزاران خودرو را از خیابان‌ها خارج کند و تا حد زیادی جابجایی‌ها را بهبود بخشد.
به گفته راس: ” به‌جای جابجایی یک نفر در هر سفر، رانندگان می‌توانند ۲ تا ۴ نفر را جابجا کنند. درنتیجه در تعداد سفر کمتر و زمان کم‌تر، همان مقدار درآمد کسب خواهد شد. توسعه سیستمی این‌چنینی درعین‌حال که به رانندگان این امکان را می‌دهد تا ساعت کاری کمتری داشته باشند، موجب کاهش ترافیک، آلودگی هوای کم‌تر و انجام سفرهایی با استرس کمتر خواهد شد.”
در گامی به‌پیش،۲۰۰۰ خودرو‌ اشتراکی با امکان جابجایی ۱۰ نفر می‌تواند حدود ۹۵ درصد از تقاضای تاکسی را پوشش دهد. الگوریتم نوشته‌شده توسط دانشگاه MIT همچنین می‌تواند در ترافیک‌های سنگین، مسیرهای جایگزین را به‌صورت لحظه‌ای به رانندگان پیشنهاد دهد و یا خودروهای بیکار را به نقاط پر تقاضا ارسال کند که موجب افزایش سرعت خدمات‌رسانی تا ۲۰ درصد خواهد شد.
به گفته راس این سیستم همان‌گونه که می‌تواند خودروها را به سمت تقاضای بیشتر هدایت کند، به‌راحتی می‌تواند با سیستم خودروهای خودران منطبق شود. راس می‌گوید: “با دانش ما، این اولین باری است که دانشمندان به‌صورت تجربی توانسته‌اند طیف اندازه ناوگان، ظرفیت، زمان انتظار، تأخیر سفر و هزینه‌های عملیاتی برای طیف وسیعی از وسایل نقلیه از تاکسی تا باری و … را تجاری‌سازی کنند.”

اشتراک خودرو - خودرو اشتراکی - 3000 خودرو اشتراکی جایگزین تاکسی ‌های نیویورک می‌شوند - سامانه - آینده‌پژوهی - پویش محیطی - شهر تهران

اشتراک خودرو راه حلی برای ترافیک تهران

امروزه در شهر تهران نیز خدمات حمل‌و‌نقل عمومی به‌صورت آنلاین و با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی در تلفن همراه توسعه‌یافته است. این شرکت‌ها با ایجاد پلتفرمی برای برقراری ارتباط بهتر بین افراد متقاضی تاکسی و رانندگان شهر، به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند. بسیاری از سفرهایی که در شهر انجام می‌شود به‌صورت تک‌سرنشین انجام می‌شود. یکی از معضلات تهران نیز که طی سال‌های اخیر موجب افزایش ترافیک و راه‌بندان در شهر می‌شود، استفاده رانندگان از خودروهای شخصی و یا تاکسی‌ها به‌صورت تک‌سرنشین است. یکی از راه‌حل‌هایی که در بسیاری از شهرهای دنیا برای رفع این معضل در نظر گرفته‌شده است اشتراک خودرو بین شهروندان است. این خبر به‌صورت موردی به اشتراک تاکسی بین شهروندان شهر نیویورک پرداخته بود درحالی‌که همین رویکرد می‌تواند برای تمامی شهروندان استفاده شود. به‌طور مثال در کشور آمریکا ده‌ها شرکت خصوصی درزمینه‌ی اشتراک خودرو رقابت می‌کنند و این امر به یک تجارت سبز تبدیل شده است که در واقع می‌تواند یک بازی برد-برد برای مدیران شهری و شهروندان ازیک‌طرف و صاحبان این تجارت‌ها از طرفی دیگر باشد. همچنین این تجارت‌ها می‌تواند مزیت‌های بسیاری برای محیط‌زیست شهری، کاهش زمان سفر شهروندان، ایمنی سفر، کاهش زمان ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی و … گردد.
بنابراین شهر تهران با توجه به مسائل ترافیکی که با آن مواجه است و احتمال آن می‌رود که در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب، رو به وخامت پیش رود، استفاده از ایده‌ی اشتراک خودرو در مقیاس حمل‌ونقل عمومی و تاکسی و یا حتی در مقیاس حمل‌ونقل شخصی می‌تواند یکی از راه‌حل‌های پیش روی شهر باشد. البته استفاده از این رویکرد نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بسیار است و باید با توجه به ساختار اقتصادی و قانونی کشور بومی‌سازی گردد.

منبع




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *